Artikelen

Eén miljoen postzegels in het archief

Deze kop trof ik op donderdag 15 maart aan in een pagina groot artikel in De Volkskrant.

COMM, het Museum voor Communicatie in Den Haag, schenkt ruim één miljoen postzegels en 200 duizend originele ontwerpen aan het Nationaal Archief. COMM, dat in 1929 is begonnen als Nederlandsch Postmuseum en later PTT- museum ging heten, legt anno nu meer nadruk op de impact van de communicatie. “De collectie Postwaarden is encyclopedisch verzameld “, zegt Anne de Graaf van COMM. “Ze is dus relevant voor onderzoekers en slechts beperkt interessant voor het grote publiek. Daarom passen de postzegels en de originele ontwerpen beter bij een archief dan bij ons”. De topstukken uit de collectie zijn en blijven zichtbaar voor het publiek. Zo liet het COMM en laat straks het Archief  de duurste postzegel ter wereld , de blauwe Mauritius uit 1847, en de allereerste, One Penny Black uit 1840, in de vaste expositie zien, naast een wisselende collectie van bijzondere zegels, bijvoorbeeld van ontwerpers als Dick Bruna, Wim Crouwel, Ootje Oxenaar of Anton Corbijn.

Een belangrijke rol in het artikel is weggelegd voor een filatelist uit onze eigen regio, Jeffrey Groeneveld, bestuurslid van de Purmerender Postzegel Ruilclub, van wie  binnenkort een boek verschijnt over Nederland en de overzeese gebiedsdelen in de Tweede Wereldoorlog aan de hand van poststukken, brieven en foto’s. Hij is blij met de overdracht: “ Het is bijna een droomscenario, zeker omdat ook de conservator mee naar het archief gaat. De grootste angst onder filatelisten was dat de collectie zou worden verkocht of niet langer toegankelijk zou zijn voor onderzoek. Deze collectie  Postwaarden is tenslotte wel uniek in de wereld”.

Na het grote artikel over postzegels in februari nu al weer onze hobby in de schijnwerper. Er zit bij de Volkskrant vast een filatelist in de redactie. Hulde!

J.O.